page-header

Doelstelling

Je vraagt je misschien af wat Rotterdam The Hague Airport wilde bereiken met dit participatietraject. Wat waren de doelstellingen en ambities?

Waarom vraagt RTHA een nieuw luchthavenbesluit aan?

Tot 1 mei 2013 functioneerde Rotterdam The Hague Airport op basis van een aanwijzingsbesluit vanuit de Luchtvaartwet. Op 1 mei 2013 is het aanwijzingsbesluit vervangen door een zogenaamde omzettingsregeling. Vanaf dat moment is het nieuwe stelsel voor burgerluchthavens, zoals dat is opgenomen in hoofdstuk 8 van de Wet Luchtvaart voor RTHA van kracht. Deze omzettingsregeling wordt vervangen door een geheel nieuw en volledig luchthavenbesluit op basis van de Wet Luchtvaart.

Doel van RTHA

RTHA wilde het proces naar een nieuw luchthavenbesluit benutten om het gesprek aan te gaan over de positie van de luchthaven in de regio. Enerzijds moet de luchthaven aansluiten bij de wensen van alle betrokkenen in de regio. Zo wil de luchthaven regionaal zijn verankerd en wil RTHA goed passen in de omgeving, zowel wat betreft economie, ruimtelijke ordening als (leef)milieu. Anderzijds behoort RTHA tot de luchthavens van nationale betekenis met een actieve rol in de verdere ontwikkeling van de landelijke luchtvaartvisie.

Betere besluitvorming

Als het op echte inspraak aankomt is het wettelijke proces met enkel een NRD, MER en aanvraag luchthavenbesluit vrij beperkt. Met een zorgvuldig participatietraject wilde RTHA samen met haar omgeving de toekomst onderzoeken met oog voor alle belangen. Voordat er gestart zou worden met het wettelijk traject en de formele momenten van participatie organiseerde de luchthaven daarom dit participatietraject. Met het oog op regionaal draagvlak en betere besluiten wilde de luchthaven op deze manier tijdig belangen, meningen en feiten op tafel krijgen en tot goede afwegingen komen met alle betrokkenen.

Aanvraagproces

De luchthaven heeft ervoor gekozen om, voorafgaand aan het wettelijke traject naar een nieuw luchthavenbesluit, een participatietraject te starten met de omgeving. Dit participatietraject, dat plaatsvond tussen 2020-2022 was fase 1. In fase 2 start het wettelijke traject met de MER-procedure. Tot slot is fase 3 de besluitvormende fase, waarin het Luchthavenbesluit wordt voorgelegd aan het parlement.